';

Oi, loma loma LOMA!

Oi, loma loma LOMA!

LOMAkausi!!! Jee!

Ansaittu kesäloma on tuloillaan, ehkä joku on jo päässyt nauttimaankin vapaista päivistä ja rentoutumaan (toivottavasti suht) aikatauluttoman ajan kanssa. IHANAA! Kuinka moni myöntääkään kokeneensa kiireettä viimeisen kuukauden, viikon tai päivän aikana? Ehkä jättänyt jotain asioita tekemättä tai siirtänyt myöhemmälle, koska KIIRE?

 

 

No mutta, hei -ei kohta enää! Tässä kohtaa vuotta useimpien työssäkäyvien suomalaisten kuulumisten vaihto kuulostaa vielä tältä:

-Moi, miten menee?

-(Aika kiireistä on ollut) Lomaa odotellessa!

-Milloin lomailet?

-Juhannukselta alkaa, tulee niiin tarpeeseen.

-No joo, sama!

….

Loma todella tulee tarpeeseen meille kaikille, ihminen tarvitsee lepoa ja palautumista. Mutta loma ei saisi olla se ainoa levon hetki, pelkästään sen voimin ei montaa kuukautta hyvillä mielin paineta!

Palautumisesta voidaan puhua mikro-, meso- ja makrotasoilla. Mikrotaso kuvaa päivittäistä palautumista, johon kuuluu vuorokauden aikana niin yön – kuin päivänaikainen palautuminen, hyvät unet, päivänaikaiset tauot ja lyhyet rentoutus- tai hengähdyshetket. Vapaapäivät tai viikonloppu ovat tärkeä katko viikon puurtamiseen, silloin voidaan puhua mesotason palautumisesta. Makrotason palautuminen tapahtuu pidempien irtiottojen yhteydessä, ahh ne odotetut lomat! Eri tasot täydentävät toisiaan ja kaikkia tarvitaan, jotta kroppa ja mieli pysyy menossa mukana.

Joku, jonka mikro- ja mesotason palautumiset ovat ehkä jääneet vähemmälle huomiolle tai olleet riittämättömiä  – on saattanut nyppiä aamukamman piikkejä jo viikkoja, eletään jo sitä sit ku loma -aikaa. Kun työn luonne (-ja maailma) on muuttunut ja aivot ovat jatkuvan ärsyketulvan alla, tulisi erityishuomiota kiinnittää päivittäiseen mikropalautumiseen. Nykypäivän aivotyön ja muun pääkoppaa kuormittavan hälyn keskellä hermosto käy kovilla ja kierrosten laskeminen ei pelkästään yön aikana riitä. Itse asiassa suurella osalla nämä kierrokset lähinnä syövät tärkeitä yöunia. Uni ei meinaa illalla tulla, nukkuminen on levotonta tai kortisolitasojen nousu (keho valmistautuu kohtaamaan päivän stressitekijät) herättää aamuyöstä. Tuttua?

 

Nykypäivän aivotyön ja muun pääkoppaa kuormittavan hälyn keskellä hermosto käy kovilla ja kierrosten laskeminen ei pelkästään yön aikana riitä.

 

Tauon ei tarvitse olla puolen tunnin meditaatiomatka syvimpään rentoutumisen tilaan, vaan säännöllisesti päivän mittaan otetut tietoiset tauot toimivat vallan mainiosti –myös käytännössä! 🙂 Se voi olla työmatka kirjan kera, läsnäolo ja aistien herkistely kävelyn tai pyöräilymatkan aikana, kahvihetki rauhassa irrottautuen työasioista, hyvän musiikkikappaleen kuuntelu tai parin minuutin rauhallinen hengittelyhetki missä tahansa. Mikä sinua rentouttaa ja mikä sopii juuri sinulle parhaiten? Säännöllisesti tehtynä, huomaat varmasti yöunessa, jaksamisessa ja stressaavien kierrosten laantumisessa. Kiire ja stressi ovat ajatuksia, jotka muuttuvat tunteeksi. Näin ovat myös rauha, rentous ja levollisuus. Toistojen määrä opettaa.

 

Kiire ja stressi ovat ajatuksia, jotka muuttuvat tunteeksi. Näin ovat myös rauha, rentous ja levollisuus.

 

Lomaa on mukavampi odottaa hyvillä mielin tässä hetkessä. Kierrokset eivät laske sadasta nollaan ihan hetkessä, joten muistamalla minilomailla arjen kiireissä säännöllisesti rauhoittuen, voi ansaitun loman viettää alusta saakka mukavien aktiviteettien parissa. Ihanaa, että virtaa on käytettävissä kivoille asioille, kun siihen kerrankin on kunnolla aikaa!

Loma on meille tarpeen palautumisen, levon, huilin ja rentoutumisen kannalta. Se on aikaa, jonka saa käyttää niillä haluan, teen mieluusti tai mitä ikinä huvittaa tekemisillä!

Annetaan keholle ja mielelle aikaa palautua, rentoutua ja latautua, myös arjessa!

Ihanaa ja palauttavaa kesää just siulle!

<3 Hanna-Mari

ps. Olis huippua kuulla teidän palautumis ja rentoutumiskeinoista, jaa muillekin kommentoimalla alle!

 

Hanna-Mari Hannikainen

Leave a reply